BIP Gminy Stawiski

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół nr XIV/11 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach

z dnia: 29 lipca 2011 roku
w sprawie:

 

początek godz.1010 koniec 1300

miejsce – Urząd Miejski w Stawiskach (sala konferencyjna)

Stan radnych Rady Miejskiej w Stawiskach – 15.

Obecnych na sesji zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu – 15.

Oprócz radnych w sesji wzięli udział sołtysi, którzy podpisami na liście obecności (stanowiącej załącznik nr 2 do protokołu) potwierdzili swoje uczestnictwo w obradach.

PRZEBIEG OBRAD

Minutą ciszy uczczono pamięć zmarłego Kazimierza Bzury – sołtysa wsi Zaborowo.

Pkt.1

Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach Barbara Rzadka przewodniczyła obradom Rady. Otworzyła XIV Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach. Powitała radnych oraz zaproszonych gości (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 3 do protokołu)

Stwierdzenie quorum.

Przewodnicząca Rady stwierdziła na podstawie listy obecności, że w sesji uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne.

Przyjęcie porządku obrad.

Proponowany porządek obrad:

1.         Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.

2.         Przyjęcie protokołów z obrad:

1)      XII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 24 czerwca 2011r.

2)      XIII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 26 czerwca 2011r. 

3.         Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.

4.         Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.

5.         Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011rok.

6.         Podjęcie uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia kredytu.

7.         Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Stawiski.

8.         Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Stawiski.

9.         Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w miejscowości Zaborowo Gmina Stawiski. 

10.     Wolne wnioski i informacje.

11.     Zamknięcie obrad sesji.

Do porządku obrad radny Tomasz Chojnowski zgłosił wniosek o wycofanie punktu 8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Stawiski.

Radny Tomasz Chojnowski stwierdził, że według niego uzasadnienie do uchwały nie jest kompletne i chciałby poinformować Radę o korespondencji prowadzonej z Burmistrzem Stawisk w sprawie udostępnienia nagrań z sesji Rady Miejskiej w Stawiskach na nośnikach CD-ROM.

Radny przytoczył zapisy z pisma, które wystosował do Burmistrza w sprawie wydania nagrań z sesji. Zdaniem radnego przepis art.19 cytowanej ustawy, nakłada na organy kolegialne pochodzące z powszechnych wyborów obowiązek sporządzenia i udostępnienia protokołów lub stenogramów swoich obrad, chyba że sporządzą i udostępnią materiały audiowizualne lub teleinformatyczne rejestrujące w pełni te obrady. 

Zdaniem radnego Tomasza Chojnowskiego przepis ten określa zasadę, że podstawowym źródłem informacji są protokoły lub stenogramy a z obowiązku ich udostępniania organ jest zwolniony gdy sporządza się materiały audiowizualne. W sytuacji odwrotnej gdy przebieg posiedzenia został utrwalony w formie audiowizualne z przepisu tego nie można wyprowadzić normy zakazującej tego typu materiałów w razie sporządzenia następnie protokołu.

Jeśli organ obowiązany do udzielenia informacji publicznej znajduje się w posiadaniu informacji, niezależnie od formy, w jakiej została ona utrwalona, winien ją udostępnić na warunkach określonych w tej ustawie. Zatem nagranie z posiedzenia rady gminy, w oparciu o które sporządzono następnie protokół opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej, może zostać udostępniony osobie, która złożyła taki wniosek. Nagranie posiedzenia rady jest niewątpliwie materiałem odzwierciedlającym przebieg sesji i dokonanych czynności rady, a zatem świadczy o działalności kolegialnego organu. Na zasadzie art.1 ust.1 ustawy o dostępie do informacji publicznej należy przyjąć, że materiały i dokumenty tworzone podczas posiedzenia kolegialnego organu władzy publicznej stanowią informację o sprawach publicznych. Jeśli zatem posiedzenie rady zostało utrwalone w jednej z form wymienionym w tym przepisie, to brak jest podstaw, aby materiałów dokumentujących te posiedzenia, w tym w postaci dokonanych nagrań, nie udostępniać niezwłocznie.

Radny Tomasz Chojnowski dodał, że Statut Gminy nie stanowi o zakresie przedmiotowym informacji publicznej, określa zasady dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołu z posiedzenia organów gminy. Jak wskazał Trybunał Konstytucyjny przepis ten stanowi umocowanie wyłącznie do określenia w statucie aspektów organizacyjno – technicznych udzielenia tejże informacji. Zapisy statutu nie mogą prowadzić do wyłączenia unormowań ustawowych, a w szczególności Konstytucji. Przyjęcie, że dokumentem urzędowym potwierdzającym przebieg sesji jest protokół posiedzenia, zaś nagranie z sesji rady służy jedynie jako środek techniczny mający ułatwić sporządzenie protokołu, prowadziłoby do sytuacji, w której do czasu zatwierdzenia protokołu obywatele zostaliby pozbawieni prawa do uzyskania informacji o działalności organu władzy publicznej.

Radny Tomasz Chojnowski nawiązał do posiedzenia Komisji Rewizyjnej, w którym uczestniczył i poinformował zebranych o stanowisku Burmistrza w przedmiotowej sprawie.

Pan Burmistrz podjął takie argumenty, że dyktafon, na którym nagrywane są sesje nie posiada certyfikatu, nie spełnia wymagań, że podczas przegrywania do komputera mogą nastąpić błędy techniczne, że nagranie jest tylko materiałem roboczym służącym do sporządzenia protokołu. W materiale roboczym mogą być błędy gramatyczne, językowe. Pan Burmistrz argumentował, że nie chciałby, aby nagrania z sesji, były upubliczniane. Pan Burmistrz oparł się na opinii niezależnego radcy prawnego, z której wynika, że nagrania z sesji nie są informacją publiczną.

Następnie głos zabrał Burmistrz. Wnioskował do Rady o pozostawienie punktu 8 w porządku obrad sesji. W uzasadnieniu swojego wniosku Burmistrz opierał się na opinii prawnej, jaka została wydana w tej kwestii. Według sugestii radcy należy zastanowić się nad zmianą przepisów statutu w zakresie nagrań sesji i długości okresu ich przechowywania.

Burmistrz stwierdził, że nie jest w stanie zapewnić takiego sprzętu. Radny Tomasz Chojnowski powoływał się na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży. Natomiast Burmistrz powołał się na opinię radcy prawnego, z której wynika, że SKO w Łomży w uzasadnianiu decyzji ograniczyło się wyłącznie do zacytowania obszernych fragmentów z treści wyroku WSA w Opolu z dnia 03.12.2009r. Wyrok ten jednak został wydany w innym stanie prawnym i nie może stanowić wykładni prawnej dla innych organów orzekających w podobnych sprawach, gdyż nie ma on mocy zasady prawnej. Burmistrz podkreślił, że w Polsce nie ma prawa precedensowego. Orzeczenia sądów pomagają nam często na odnalezienie wyjścia z trudnej sytuacji, ale nie są to Stany Zjednoczone i wyrok sądu nie jest wiążący dla innego sądu. W Polsce sądy orzekają  niezależnie. Burmistrz podkreślił, że jego zdaniem dlatego nagrania winny zniknąć z zapisów w statucie, ponieważ burmistrz za nie odpowiada przez okres 6 miesięcy. Statut Gminy jasno mówi dokumentem w pełni odzwierciedlającym obrady sesji Rady Miejskiej jest protokół.

Dalszych wniosków o zmianę porządku obrad radni nie zgłosili.

Przewodnicząca poddała wniosek radnego Tomasza Chojnowskiego pod głosowanie Rady.

Rada w głosowaniu 3”za”, 10 „przeciw” 2 „wstrzymało się od głosu” odrzuciła wniosek radnego Tomasza Chojnowskiego.

Przewodnicząca stwierdziła, że wniosek radnego Tomasza Chojnowskiego nie uzyskał wymagalnego poparcia w Radzie i nie został uwzględniony w porządku obrad sesji.

Przewodnicząca poddała proponowany porządek obrad pod głosowanie Rady. W wyniku głosowania: 13 radnych „za, 1 radny „przeciw”, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu.

Przewodnicząca stwierdziła, że porządek XIV Sesji został przyjęty i wobec powyższego Przewodnicząca przystąpiła do jego realizacji:

Pkt.2

Przyjęcie protokołów z obrad:

1) XII Sesji Rady Miejskeij w Stawiskach z dnia 24 czerwca 2011r.

W wyniku głosowania: 10 radnych „za”, 4 „wstrzymało się”, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu.

Protokół oznaczony Nr  XII/11 został przyjęty przez Radę.

2) XIII Sesji Rady Miejskeij w Stawiskach z dnia 26 czerwca 2011r.

W wyniku głosowania: 14 radnych „za”, 1 „wstrzymał się”,

Protokół oznaczony Nr  XIII/11 został przyjęty przez Radę.

Pkt.3

Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.

Radny Tadeusz Zalewski złożył interpelację na piśmie – stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Radny Tomasz Chojnowski przedstawił zapytania:

1) Czy Pan Burmistrz złożył w terminie oświadczenie majątkowe i kiedy zostanie ono opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Stawisk?

Marek Waszkiewicz Burmistrz Stawisk - Oświadczenie złożyłem w terminie, jeżeli do urzędu wpłynie analiza z Urzędu Skarbowego, wówczas oświadczenie zostanie opublikowane w BIP Stawiski.

2) Ile osób sprząta ulice w mieście Stawiski? Czy są to pracownicy, którzy zostali zatrudnieni ze środków Powiatowego Urzędu Pracy w Kolnie?

Agnieszka Rutkowska Zastępca Burmistrza Stawisk – Sprzątaniem miasta zajmuje się dwóch pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony w urzędzie oraz pracownik posiadający umowę na odbycie stażu dla dorosłych.

3) Czy Burmistrz mógłby rozwinąć temat dotyczący likwidacji jednostki organizacyjnej urzędu – tj. Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Stawiskach?

Marek Waszkiewicz Burmistrz Stawisk - Nie, nie mogę rozwinąć, czekamy na posła Gwiazdowskiego, który rozwinie dokładnie ten temat jako gość na jednej z kolejnych sesji.

4) Prośba o odnowienie witaczy gminy Stawiski i odnowienie tablic informacyjnych w miejskim parku w Stawiskach. Kiedy będzie składany wniosek o rewitalizację (odnowę) parku w Stawiskach? Może jest już jakiś pomysł na to przedsięwzięcie, projekt?

Marek Waszkiewicz Burmistrz Stawisk  – Jeżeli Urząd Marszałkowski ogłosi konkurs, to gmina wniosek złoży, na dzień dzisiejszy w tym temacie nic nie jest mi wiadome. Wszystko zależy od Urzędu Marszałkowskiego, jest to bowiem instytucja wdrażająca i  monitująca środki unijne.

5) Czy mamy pewność, może w procentach Pan Burmistrz odpowie, czy rekultywacja składowiska odpadów komunalnych ruszy w tym roku i czy zostanie ukończona w 2011 roku? Na BIP-ie widziałem ogłoszony przetarg.

Marek Waszkiewicz Burmistrz Stawisk  - I to jest odpowiedź na Pana pytanie.

Rany Sławomir Chodnik – My mamy zakończyć tę inwestycję, a nie ogłosić przetarg. Przetarg to my możemy ogłosić na basen.

Radny Tomasz Chojnowski – Na lotnisko też przetarg można ogłosić.

Burmistrz odniósł się do radnych, aby poważnie podeszli do tematu. Podkreślił, że nie można ogłosić przetargu na lotnisko, gdyż nie ma tego zadania w budżecie, a o ile Burmistrzowi wiadomo lotnisko ma być budowane w gminie Tykocin.

W budżecie natomiast jest zapisane zamknięcie tego składowiska, a w specyfikacji zawarta jest uwaga, że w przypadku nieuzyskania kredytu, możemy odstąpić od realizacji tego zadania.

6) Jak przedstawia się sytuacja finansowa w Ośrodku Pomocy Społecznej w Stawiskach. W sprawozdaniu złożonym przez panią Kierownik Izabelę  Łoszewską czytamy, że brak jest środków finansowych w budżecie gminy w 2011 roku związanych z bezpłatnym dożywianiem dzieci w szkole i brak jest również środków na zasiłki celowe. Środki finansowe, jakimi dysponuje ośrodek, wystarczą jedynie do realizacji powyższych zadań do dnia 30 czerwca br.

Marek Waszkiewicz Burmistrz Stawisk – To pytanie do pani Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach,  a nie do mnie. Jest to odrębna jednostka.

Radny Tomasz Chojnowski – Czy Pani Skarbnik mogłaby powiedzieć jak wygląda sytuacja w OPS Stawiski?

Iwona Ofman – Skarbnik Gminy odpowiedziała, że posiada plan i wykonanie z powyższej jednostki, jednak nie posiada wiedzy na temat potrzeb finansowych tej jednostki. Od 1 kwietnia br. nastąpiła zmiana siedziby i w urzędzie nie ma dokumentów z tej jednostki.

Do końca sierpnia Burmistrz przedłoży Radzie informację za I półrocze 2011r. w sprawie wykonania budżetu.

7) Czy była możliwość składania wniosku o wykonanie ze środków unijnych inwestycji wodociągowej do Budzisk?

Burmistrz przypomniał radnemu, że temat ten był już nieraz poruszany podczas obrad sesji i zdaniem Burmistrza radny nie powinien po raz kolejny pytać o to samo.

8) Pytanie do Przewodniczącej Rady - Czy zdarzyło się, żeby radni składali projekty uchwał, czy dotychczasowe projekty były składane tylko przez Burmistrza?

Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka odpowiedziała, że w poprzedniej kadencji  klub radnych przedkładał projekty pod obrady sesji, w tej kadencji nie.

9)  Czy Pan Burmistrz może odnieść się do następującego cytatu?

Jest to cytat z protokołu pokontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej, inspektorów, którzy  przeprowadzili kontrolę w urzędzie:

W złożonym wyjaśnieniu zaciąganie zobowiązań niemających pokrycia w planie wydatków i realizację wydatków ponad limit argumentuje Pan brakiem wiedzy na ten temat – nie informowano Pana o braku środków w planie wydatków. Podobny argument w swoim wyjaśnieniu, przesłanym do RIO po podpisaniu protokołu, podnosi Zastępca Burmistrza, który zatwierdzał do wypłaty część faktur, powodujących przekroczenie planu wydatków na 22 września 2009r. Argumenty te świadczą o niedostatecznym funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej, zdefiniowanej obecnie w art. 68 ustawy o finansach publicznych. Z wprowadzonych przez Pana Burmistrza procedur (opisanych na str. 17-18 protokołu kontroli) wynika m.in. obowiązek analizy zgodności z planem zaciąganych zobowiązań. Ustalenia kontroli wskazują, że brak wiedzy na temat wysokości środków w planie był konsekwencją zaciągania niektórych zobowiązań bez konsultacji ze Skarbnikiem w zakresie istnienia limitów wydatków na ich pokrycie. Świadczy o tym umowa z dnia 1 lipca 2009 r. na wykonanie naprawy blacharsko-lakierniczej nadwozia autobusu Autosan za 49.900 zł netto, zawarta przez Pana Burmistrza z naruszeniem postanowień art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), tj. bez kontrasygnaty Skarbnika. Wynikające z umowy zobowiązanie przekraczało limit wydatków w dziale 801, rozdziale 80113, par. 4270 o 10.878 zł w dacie jej podpisania, a na dzień 22 września 2009 r., w efekcie zapłaty faktury, doszło do przekroczenia planu we wskazanej podziałce o kwotę  10.878 zł – str. 12-13 protokołu kontroli. –

Burmistrz Stawisk Marek Waszkiewicz odpowiedział radnemu, że nie będzie odnosił się do powyższej kwestii,  ponieważ nie ma w tej chwili dostępu do protokołu pokontrolnego RIO, który zawiera ponad 100 stron, poza tym sprawa dotyczy 2009 roku.

10) Dlaczego nie konsultował tychże zobowiązań z Panią Skarbnik?

Burmistrz Stawisk Marek Waszkiewicz – Nie pamiętam, pani Skarbnik może wyjaśnić.

Burmistrz  odpowiedział, że będzie udzielał odpowiedzi na pytania, które dotyczą spraw bieżących i aktualnych.

11) Proszę wytłumaczyć nieprawidłowości dot. Ustawy zamówień publicznych, zlecenia dokonano z wolnej ręki, zamówienia z wolnej ręki przekroczyły kwotę minimalnego progu. Wyboru wykonawcy dokonano na  łączną kwotę 98.400 zł.

Burmistrz stwierdził, że nie będzie odpowiadał  na tak szczegółowe  pytania, sugerował, aby radny wystąpił z zapytaniem na piśmie.

12) Uchybiono wymogowi zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o udzieleniu zamówienia na remont budynku przedszkola w Stawiskach. Dlaczego do tego doszło?

Burmistrz stwierdził, że uchybienia z protokołu pokontrolnego nie miały wpływu na realizację tejże inwestycji. Skoro Burmistrz nie został ukarany, to nie jest to istotnym naruszeniem prawa.

13) Rachunki bankowe kontrolowanej jednostki prowadzi Bank Spółdzielczy w Piątnicy Oddział w Stawiskach na podstawie umowy zawartej w 2000r. na czas nieokreślony, bez stosowania procedury określonej ustawą.

Umowa z Bankiem Spółdzielczym w Piątnicy czy jest zawarta na czas określony? Co do zasady, wyrażonej w art. 142 ust. 1 w zw. z art. 143 Prawa zamówień publicznych, umowy w sprawach zamówień publicznych nie mogą być zawierane na czas nieoznaczony.

Pani Iwona Ofman – Skarbnik Gminy - Umowę mamy zawartą z bankiem do 31 grudnia 2011r.

14) Czy zostanie wykonana dyspozycja zawarta w art. 5 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych poprzez utworzenie stanowiska sekretarza w Urzędzie Miejskim.

 Burmistrz odpowiedział, że terminem do wykonania tejże dyspozycji jest dzień 31 grudnia 2011r.

15) Nie określono zasad korzystania z samochodów służbowych. Na jakich zasadach Pan Burmistrz użytkuje samochód marki Skoda?

Burmistrz odpowiedział, że rozliczenia dokonuje zgodnie z karta drogową. Jeżeli wystąpi potrzeba skorzystania prywatnie, wówczas Burmistrz płaci za wynajem.

Radny Tomasz Chojnowski – A w  czasie urlopu - na jakich zasadach pan korzysta z samochodu?

Burmistrz – W czasie urlopu korzystałem ze służbowego samochodu, ponieważ były zadania samorządowe do realizacji i samochód służył do w/w celów.

17) Ujęcie w ewidencji należności za sprzedany zestaw do koszenia trawy w wysokości 1.000 zł i wyegzekwowanie tej kwoty od nabywcy.

W dzisiejszej uchwale w sprawie zmian w budżecie będzie sprawa wprowadzenia do budżetu 1 tys. zł za kosiarkę. Dlaczego zaniechał Pan windykacji tej należności bez odsetek? Kosiarka została sprzedana z przyczepą, następnie przyczepka została zdjęta z ewidencji.

Burmistrz  powiedział, że wszystkie sprawy, które dotyczą wystąpienia pokontrolnego RIO niech radny kieruje na piśmie, aby dać Burmistrzowi czas na udzielenie odpowiedzi gdyż pytania, które radny zadaje, nie należą do spraw bieżących. Trudno jest pamiętać o sprawach sprzed roku.

18) Pytanie odnośnie zaliczek na poczet przyszłych wynagrodzeń, czy zaliczki są nadal pobierane i czy kwota została spłacona?

Burmistrz udzielił odpowiedzi, że kwota zaliczek została zwrócona i cała sprawa została załatwiona.

Radny Sławomir Chodnik dodał, że Burmistrz często zasłania się niepamięcią albo wybiórczą pamięcią. Burmistrz zapomniał zwrócić pobranych zaliczek, a w tym samym czasie pamiętał o tym, żeby wysyłać pisma o zwrot wynagrodzenia jednego z dyrektorów szkół.

Burmistrz odpowiedział - Dyrektorem tym był dzisiejszy radny Sławomir Chodnik sprawę prowadziła kadrowa Mierzejewska Elżbieta i była to sprawa nadzorowana przez Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku. Byliśmy zobligowani do takich działań, mnie przypomniało RIO,  a ja przypomniałem panu.

19) Czy abonament za wodę jest pana zdaniem przejawem niesprawiedliwości społecznej?

Burmistrz – Czy abonament za prąd albo za telewizję jest przejawem niesprawiedliwości społecznej? To jest moja prywatna sprawa, co uważam za sprawiedliwe, a co nie. To nie należy ani do samorządu, ani do dyskusji.

20) Radny Tomasz Chojnowski odnośnie opłat adiacenckich przytoczył z protokołu pokontrolnego RIO - Pan Burmistrz powiedział , że wcześniej nie pobierano tej opłaty, zatem egzekwowanie jej przeze mnie byłoby przejawem niesprawiedliwości społecznej.

Dlatego pytam abonamentu za wodę wcześniej nie było, a jak Rada teraz go wprowadziła, to jesteśmy przejawem niesprawiedliwości społecznej?

21) W kwestii rozważenia wprowadzenia opłaty prolongacyjnej z zachowaniem obowiązujących w tej materii przepisów ustawy Ordynacja podatkowa czy nie będzie tak jak ze współpracą z organizacjami pozarządowymi? Radny Tomasz Chojnowski  wyraził swoje zdanie na ten temat twierdząc, że Rada musi podjąć taką uchwałę. Radny Sławomir Chodnik poparł zdanie swojego przedmówcy, z czym nie zgodził się Burmistrz twierdząc, że jest jeszcze trzy lata na podjęcie stosownej uchwały. W roku  bieżącym brak jest środków na realizację tych zadań, jednak gdybyśmy musieli taką uchwałę podjąć, to  Nadzór Wojewody  już dawno by nam to nakazał.

22) Pytanie odnośnie spraw bieżących. Kogo Pan zamierza zwolnić albo odwołać ze stanowiska w tym roku kalendarzowym?

Burmistrz – Jest to sprawa Burmistrza Stawisk,  a nie radnego Chojnowskiego. Mam w tym zakresie umocowanie ustawowe.

23) Gdyby przeczytał Pan protokół pokontrolny RIO, to czy odwołałby pan ze stanowiska takiego dyrektora czy kierownika jednostki organizacyjnej? Czy po tej lekturze nadal on piastowałby swoje stanowisko, czy utraciłby to stanowisko? Czy pan utraciłby do niego zaufanie?

Burmistrz – To pytanie dotyczy sfery prywatnej i nie będę na nie odpowiadał.

Radny Stefan Chmielewski wnioskował o wyrównanie ciśnienia wody w miejscowości Zalesie – Wysokie. Czy byłaby możliwość, aby w tym roku ciśnienie wody zostało uregulowane. Radny w uzasadnieniu wniosku podał, że w mieszkaniu na piętrze nie leci woda, co jest uciążliwe dla domowników. Ponadto mieszkańcy sołectw wnioskują o rychłe załatwienie sprawy z uwagi na fakt, iż wzrósł koszt pobierania wody o wprowadzony abonament.

24) Radny Tomasz Chojnowski zapytał o kwestię dotyczącą umorzeń i zwolnień w podatku. Ilość tych umorzeń to wykaz, jaki był wywieszony na I piętrze w budynku urzędu - 698 nazwisk – umorzenia, rozłożenia na raty i  zwolnienia.

Pani Iwona Ofman – Skarbnik Gminy odpowiedziała, że lista ta dotyczyła udzielonej pomocy publicznej (ulga inwestycyjna, ulga żołnierska, ulga z tytułu kupna ziemi).

Był też drugi wykaz, który dotyczył umorzeń podatków i liczbowo był dużo mniejszy, w przypadku umorzenia kwoty powyżej 500 zł, w wykazie podaje się osobę fizyczną lub prawną , kwotę i przyczynę.  

25) Czy jakieś organy państwowe, służby rządowe pojawiły się w Stawiskach po raporcie RIO?

Burmistrz – Nie, nic  takiego nie było. Urząd Skarbowy w Kolnie kontrolował nas w zakresie podatku od zaliczek, ale była to zwykła procedura na zlecenie RIO.

Agnieszka Rutkowska - Zastępca Burmistrza Stawisk poinformowała, że Biuro Antykorupcyjne wystąpiło z zapytaniem odnośnie zlecania usług, napraw samochodów, przeglądów technicznych wykonywanych przez radnego Rady Miejskiej w Stawiskach. Zapytanie to nie dotyczyło wystąpienia pokontrolnego RIO.

Burmistrz  powiedział, że zapytanie dotyczyło radnego Józefa Rudzkiego. Gmina korzystała z usług świadczonych przez radnego, kiedy nie było innej stacji kontroli w tym czasie. Centralne Biuro Antykorupcyjne sprawę skierowało do Wojewody Podlaskiego, któremu złożono stosowne wyjaśnienie.

Radny Józef Rudzki zabrał głos w przedmiotowej sprawie. Zdziwiło go to, że tylko jego nazwisko zostało podane do CBA, dlaczego nie ruszono nazwiska radnego Zalewskiego Tadeusza. Radny zaznaczył, że kontrola pojazdów jest działalnością regulowaną, gdzie obowiązują ceny niezależne. Na cenę nie ma wpływu czy właściciel pełni mandat w gminie, czy też nie. Wszędzie obowiązuje taka sama cena.

Radny Tomasz Chojnowski  zapytał radnego Józefa Rudzkiego- Czy  nie wykonywał żadnych napraw?

Radny Józef Rudzki - Naprawy wykonywałem. Na pana miejscu wgłębiłbym się w tę sytuację, żeby pan mógł sobie stwierdzić i tutaj nam przedstawić za jaką kwotę ja robiłem poszczególne naprawy. Ja bym chciał, żeby pan to zrobił i wtedy dojdziemy do wniosku, kto na tym stracił, a kto zyskał.

Pkt.4

Sprawozdanie Burmistrza w okresie międzysesyjnym.

Sprawowanie przedstawił Burmistrz stanowi ono załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt.5

Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok.

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy przedstawiła Iwona Ofman Skarbnik Gminy.

Przewodnicząca otworzyła dyskusję w temacie uchwały.

Radny Tadeusz Zalewski poddał pod wątpliwość sens rozpatrywania następnego punktu sesji tj. 6 – Podjęcie uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia kredytu. Zdaniem radnego po przyjęciu zmian w budżecie powyższy punkt staje się nieaktualny, ponieważ zmiany w budżecie uwzględniły już przeznaczenie powyższego kredytu.

Iwona Ofman Skarbnik poinformowała, że w związku z wyjaśnieniami RIO w 2011 roku Gmina Stawiski może zaciągnąć zobowiązanie kredytowe w wysokości 555.854zł z przeznaczeniem na sfinansowanie deficytu tj. na sfinansowanie wydatków budżetowych nie znajdujących pokrycia w dochodach oraz zaciągnięcie kredytu na spłatę zaplanowanych rozchodów budżetowych w wysokości 1.313.024 zł.

Radny Sławomir Chodnik zapytał - Czy deficyt budżetu w wysokości 555.854 zł zostanie pokryty kredytem długoterminowym? Czy na kredyt długoterminowy w wysokości 1.868.878 zł został ogłoszony przetarg?

Iwona Ofman Skarbnik Gminy – Tak, deficyt w wysokości 555.854 zł zostanie pokryty kredytem długoterminowym. Regionalna Izba Obrachunkowa w Łomża zapisy z poprzedniej uchwały zatwierdziła natomiast RIO Białystok nie przyjął tych zapisów i dlatego należy dokonać zmiany. Niedopuszczalne jest, aby w budżecie występował jednocześnie deficyt i nadwyżka. Do tej pory na spłatę rat kredytów przeznaczaliśmy dochody a teraz musimy kredyt przeznaczyć na spłatę kredytu.

Radny Sławomir Chodnik – Czy w niektórych działach w budżecie skończyły się środki finansowe? Poproszę konkretnie o wyjaśnienia w dziale Opieka Społeczna.

Iwona Ofman Skarbnik Gminy wyjaśniła, że do 9 sierpnia br. dwie osoby posiadają umowy, oprócz tego ma umowę pani, która jest w ciąży.

Radny Sławomir Chodnik zapytał - Czy mam rozumieć, że mamy sierpień a w budżecie nie mamy środków na usługi opiekuńcze?

Radny Sławomir Chodnik – Czy planując budżet wiedzieliście, że zapewnione zostały środki finansowe do połowy roku?

Iwona Ofman  Skarbnik Gminy – Trudno mi powiedzieć, budżet był planowany na cały rok.

Radny Sławomir Chodnik – To jak to się stało, że już nie ma środków finansowych w tym dziale? Czy te osoby, które są objęte opieką pozostaną bez niej, bo gminy na to nie stać?

Burmistrz – Kierownik OPS nie jest w stanie przewidzieć, ile osób w danym roku zechce skorzystać z opieki, ponieważ musi to być dobrowolna zgoda i wpłata dlatego kierownik planuje mniej albo więcej. Okazało się, że jest teraz zwiększony popyt na usługi opiekuńcze i stąd taka potrzeba. To nie jest pytanie do pani Skarbnik ani do Burmistrza, tylko do Kierownika OPS, która daje nam zapotrzebowanie do budżetu.

Radny Sławomir Chodnik pytanie do Przewodniczącej – Jeżeli są poruszane na sesji takie kwestie, które dotyczą jednostek organizacyjnych, to dlaczego na sesji nie ma kierowników?

Może pan burmistrz ma racje, ale może tak po prostu nie jest i nie można tego zweryfikować,

Przewodnicząca  Rady  odpowiedziała, że kierownicy jednostek organizacyjnych nie byli zapraszani na sesję ze względu na czas urlopowy.

Radny Sławomir Chodnik -  Czy również skończyły się środki na dowożenie?

Pani Skarbnik – Nie, w planie zostało około 40.000 zł ale w związku z tym, że będzie niedługo rozstrzygnięty przetarg na dowożenie uczniów, to musimy zabezpieczyć środki finansowe w tym dziale.

Radny Sławomir Chodnik – zapytał czy w innych działach też skończyły się środki? Dlaczego zwiększamy?

Iwona Ofman Skarbnik Gminy – Środki finansowe są, jednak nie są w pełni wystarczające, dlatego musimy zabezpieczyć.

Burmistrz dodał, że sytuacja na drogach ze względu na pogodę jest trudna i należy zabezpieczyć środki na koszty związane z równiarką, która będzie pracowała, jak tylko zmieni się aura na korzystniejszą. Jeśli chodzi o zmiany w OPS, zmiany zostały sporządzone na wniosek pani Kierownik, a następny wniosek nie wpłynął. Nie wiem czy Pani Przewodnicząca zapraszała kierowników jednostek?

Radny Sławomir Chodnik zapytał na co jest planowana zmiana w dziale ochrona środowiska?

Iwona Ofman Skarbnik Gminy- Środki te zostaną przeznaczone na odłowienie psów.

Kolejna uwaga radnego Sławomira Chodnika dotycząca zmian w budżecie związanych z finansowaniem pikniku nad zalewem.

Iwona Ofman Skarbnik Gminy poinformowała, że Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Stawiskach złożył wniosek na dofinansowanie pikniku do Fundacji Kraina Mlekiem płynąca w Małym Płocku. Jeżeli chodzi o procedurę zwrotu GOKiS w tym roku, na pewno pieniędzy nie otrzyma. Należy zatem opłacić wszystkie faktury, a kiedy przyjdzie zwrot, wówczas środki te Rada wprowadzi do budżetu uchwałą.

Radny Sławomir Chodnik powiedział, że w budżecie dysponuje się środkami, które się po prostu posiada. W ocenie radnego sytuacja finansowa gminy jest bardzo zła. Pojawiają się tylko nowe wydatki nawet jak gmina otrzyma kredyt, to kwota ta nie wystarczy na opłacenie wszystkich zobowiązań.

Dalszej dyskusji nikt z radnych nie podjął, została ona zamknięta a Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania:

14 radnych głosowało „za”, 1 radny „przeciw”.

Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/56/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 29 lipca  2011r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok  stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt.6

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia kredytu długoterminowego.

Iwona Ofman – Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady odczytała pismo Nr RIO.IV.400 – 16-24/11 z dnia 21 lipca 2011r. (pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

Po czym otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały.

Radny Sławomir Chodnik odniósł się do pisma, które odczytała Przewodnicząca. Radny wnioskował do radnych o niepodejmowanie uchwały ze względu na trudną sytuację finansowa gminy. Termin spłaty kredytu upływa w 2021 roku. Oznacza to dla społeczeństwa, że jest zablokowane inwestycyjnie, nikt tego kredytu nie umorzy, będą spłacać go kolejne pokolenia. Dzięki kontrolom, które miały miejsce w urzędzie, mamy raporty RIO, można dowiedzieć się z nich o funkcjonowaniu gminy. Zdolność kredytową gmina posiada na ok. 1.180 tys. zł . Z raportu wynikają ostrzeżenia, żeby nie zaciągać większego kredytu, ponieważ gmina straci płynność finansową. Jasno zostało powiedziane, że dochody budżetu nigdy nie zostały osiągnięte, wskaźnik zadłużenia wynosi 59,9 %.

Radny Sławomir Chodnik zwrócił się do Pani Skarbnik - Czy gmina ma debet w rachunku bieżącym?

Iwona Ofman-  Skarbnik Gminy - odpowiedziała, że zgodnie z ostatnim wyciągiem z banku debet wynosi 600 tys. zł

Radny Sławomir Chodnik zapytał, czy gmina będzie w stanie spłacić debet?

Burmistrz odparł radnemu, że debet jest spłacany co miesiąc, nie jest kumulowany. Ponadto polecił radnemu zapoznanie się z działaniem mechanizmu debetu.

Do radnego powiedział, że jest optymistą w przeciwieństwie do radnego, który wszystko widzi w czarnych barwach. Jeżeli chodzi o sytuację finansowa gminy, to jest tak od roku 1998. Wówczas były zaciągane kredyty Kiedy Burmistrz zaczynał kadencję w 2002, to gmina była również zadłużona 21% i wtedy trzeba było spłacać nie swój kredyt. Tematem głównym w tamtym okresie była oświata, kredyt na wydatki bieżące i wówczas nikt nie dyskutował a kredyt ten spłacaliśmy do tego roku. Samorząd polega na ciągłości działania, państwo również zadłuża się, bo wynikła taka potrzeba. Jesteśmy jedną z wielu gmin ,które są zadłużone kredytami na inwestycje. 95 % kredytów w kadencjach burmistrza zostało przeznaczonych na wydatki inwestycyjne. Każdy ekonomista powie, że kredyt brany na inwestycje jest dobrym kredytem, natomiast kredyt konsumpcyjny jest kredytem złym.

Zdaniem radnego Sławomira Chodnika kredyty brane na inwestycje są dobre, kiedy otrzyma się dofinansowanie z Unii Europejskiej na to zadanie. Gmina wiele inwestycji prowadziła samodzielnie z budżetu i tu tkwi błąd. Głównym powodem tragicznej sytuacji finansowej gminy jest niewykorzystana szansa na pozyskanie środków unijnych w zakresie tych inwestycji. Gmina cały czas zwiększa swój dług. To nie jest dobre, że mamy wskaźnik 59,9 % zadłużenia. Nie zarządzamy jednym długiem, tylko kilkoma długami. Rada podejmując decyzje o kolejnym kredycie nie poniesie za to odpowiedzialności .

Przewodnicząca – Ja chcę tylko powiedzieć, że mamy satysfakcję, bo mamy asfalty na wsi.

Burmistrz stwierdził, iż na następne posiedzenie sesji przygotuje wykaz wszystkich inwestycji od 2003 roku z udziałem środków zewnętrznych.

Ponadto Burmistrz dodał, że sytuacja gminy nie jest tragiczna i wraz z Panią Skarbnik ponoszą odpowiedzialność za budżet.

Burmistrz zwrócił się do Rady z apelem. Wysoka Rado! Kredyt jest niezbędny. Uchwała o zaciągnięciu kredytu została podjęta w maju br. Zgodnie z sugestią RIO Białystok uchwała została poprawnie przygotowana.

Zdaniem radnego Sławomira Chodnika nie ma już bardziej oczywistego ostrzeżenia niż pismo z RIO Białystok. Gdyby Rada ponosiła odpowiedzialność, to każdy zastanowiłby się, jaką decyzje podjąć. Przez ten kredyt gmina Stawiski będzie zablokowana przez wiele lat.

Radny zapytał, ile będą wynosiły odsetki od kredytu?

Skarbnik odpowiedziała, że licząc szacunkowo kwota w wysokości - 1.184.000 zł licząc prognozę Wibor na 18 maja br. i doliczając marżę banku 3,9% taką, jaką ostatnio mieliśmy, kiedy braliśmy kredyt w 2009 roku. Ostatnio marża banku była 1,9 %. To dopiero po rozstrzygniętym przetargu będzie wiadomo, ile będą wynosić odsetki.

Radny Sławomir Chodnik wnioskował do Rady o niepodejmowanie uchwały ze względu na bardzo wysoką kwotę odsetek od  kredytu wynosząca ok. 1.200.000 zł?

Natomiast Burmistrz argumentował, że dzięki kredytom ludzie mają możliwość na rozwój,, zaciągają kredyty hipotetyczne, płacą przez 40 lat raty, co daje im realizacje zamierzonych celów. Gdyby nie kredyty w gminie Stawiski, inwestycje nie byłyby zrealizowane.

Radny Stefan Chmielewski poparł stanowisko Burmistrza. W swojej wypowiedzi powołał się na to, iż rolnicy również zaciągają kredyty  i inwestują w swoje gospodarstwa.

Radny Tomasz Chojnowski odparł, że owszem rolnicy zaciągają kredyt, ale mają dofinansowanie na powyższe działania ze środków unijnych.

Dalszej dyskusji Rada nie podjęła.

Przewodnicząca zamknęła dyskusję, po czym poddała projekt uchwały pod głosowanie Rady

W wyniku głosowania: 12 radnych „za”, 2 „ przeciw”, 1 wstrzymał się  od głosu.

Przewodnicząca stwierdziła, że  uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/57/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 29 lipca 2011r. w sprawie zmiany przeznaczenia kredytu długoterminowego stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt.7

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Stawiski.

Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały.

Po czym otworzyła dyskusję wokół uchwały.

Radny Tadeusz Zalewski zapytał, czy uchwała dotyczy drogi w Smolnikach. Czy działka została podzielona? Czy gmina dokonując sprzedaży nie pozbawi Pana Konopki dojazdu koniecznego z hali na halę.?

Radny Tadeusz Zalewski poinformował, że rozmawiał osobiście z Panem Konopką i widział na mapie, jak działka została wydzielona geodezyjnie. Po sprzedaży Pan Konopka straci dojazd z jednej i z drugiej strony.

Agnieszka Rutkowska Zastępca Burmistrza odpowiedziała, że w sprawie tej również kontaktowała się z Panem Konopką, który nie zgłaszał żadnych uwag.

Ponadto Burmistrz podkreślił, iż pisma od Wojewody w sprawie sprzedaży określają zasady kompetencji Burmistrza i kompetencje Rady odnośnie sprzedaży nieruchomości na terenie gminy Stawiski. Jeżeli dojdzie to takiej sytuacji, że nie będziemy mogli jej sprzedać w drodze przetargu nieograniczonego, to sprzedamy ją w drodze bezprzetargowej.

Jeśli architekt wyda opinię, że działka nie może być odpowiednio zagospodarowana przemysłowo, będziemy rozważać sprzedaż bezprzetargową na rzecz pana Stanisława Konopki.

Zdaniem radnego Sławomira Chodnika podjęcie uchwały jest sprzeczne z interesem osób, które posiadają nieruchomości w sąsiedztwie tej drogi.

Burmistrz odpowiedział, że podjęcie uchwały następuje na wniosek Pana Konopki  ponadto mamy wyjaśnienie z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, jak podejmować uchwały na przyszłość zgodnie z prawem. Burmistrz przytoczył to pismo ( pismo w załączeniu)

Radny Sławomir Chodnik stwierdził, iż z pisma jasno wynika, że decyzja o sprzedaży należy do Rady.

Dalszej dyskusji Rada nie prowadziła.

Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowane Rady:

W wyniku głosowania :12 radnych głosowało „za”, 2 radnych przeciw”, 1 „wstrzymała się od głosu”.

Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/58/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 29 lipca 2011r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt.8

Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Stawiski.

Projekt uchwały przedstawiła Przewodnicząca Rady. Po czym otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały.

Radny Tomasz Chojnowski zwrócił się z prośbą do Rady o odrzucenie powyższej uchwały, aby nie pozbawiać mieszkańców wiedzy niż ta, która zostanie zapisana w protokole. Podejmując taką uchwałę Rada pozbawia obywateli  dostępu do informacji publicznej.

Radny poinformował, że wniosek o udostępnienie nagrań złożył w prywatnym celu.

Odnośnie zapisów paragrafu 44 statutu  radni mogą zgłaszać do protokołu o uwzględnieniu poprawek – po uprzednim uwzględnieniu protokolanta. Zdaniem radnego będzie to niemożliwe.

Zdaniem radnego Sławomira Chodnika przyjęcie zmian w statucie to łamanie konstytucyjnych zasad jawności. Każdy odpowiada za to co mówi, jesteśmy ludźmi odpowiedzialnymi , po to zgłaszaliśmy się do Rady, aby bronić swoich racji , nie bać się tych racji i nie mieć nic do ukrycia. Czego my się obawiamy? Pozbawiamy się weryfikacji , nic nie będzie można sprawdzić, protokoły nie odzwierciadlają rzeczywistego posiedzenia sesji.

Burmistrz był innego zdania jak jego przedmówca. Jeżeli radny Chodnik mówi o tym, że zmiana w statucie dotycząca rezygnacji z nagrań sesji jest łamaniem prawa, to czy inne gminy, które podjęły uchwały o nienagrywaniu posiedzeń sesji, też złamały konstytucję?

Projekt uchwały dotyczy dwóch kwestii, pierwsza zawiera zapisy wynikające z protokołu pokontrolnego RIO, natomiast druga dotyczy nagrań. Jeżeli o nie chodzi, są to nagrania robocze.

Radny Sławomir Chodnik stwierdził, że rezygnując z zapisu elektronicznego ograniczamy siebie, są samorządy, gdzie sesje prowadzone są online.

Przewodnicząca poddała uchwałę pod głosowanie.

W wyniku głosowania : 9 radnych „ za”, 2 „przeciw”, 4 „wstrzymało się od głosu”.

Radny Tomasz Chojnowski zwrócił uwagę Wiceprzewodniczącemu na sposób liczenia głosów. Wynik, który został podany nie jest zgodny z rzeczywistością, jeden radny nie brał udziału w głosowaniu,  czy Rada liczy 16 radnych?

Przewodnicząca zwróciła się do radnych o złożenie wniosku o ponowne przegłosowanie uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady Robert Bagiński zgłosił wniosek o ponowne przegłosowanie projektu uchwały.

Przewodnicząca poddała wniosek pod głosowanie. W wyniku głosowania : 11”za”, 2 „przeciw”,1 „wstrzymał się od głosu”, 1 osoba nie brała udziału głosowaniu.

Wniosek przeszedł, wobec tego Przewodnicząca poddała pod głosowanie po raz drugi projekt uchwały. W wyniku głosowania: 9” radnych „za”,1 radny „przeciw”, 3 radnych wstrzymało się od głosu, 1 radny  nie brał udziału w głosowaniu.

Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/59/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 29 lipca 2011r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt.9

Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w miejscowości Zaborowo Gmina Stawiski.

Rada dyskusji w tym temacie nie podejmowała. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku glosowania : 15 radnych „za”

Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XIV/60/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 29 lipca 2011r. w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w miejscowości Zaborowo Gmina Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt.10

Wolne wnioski i informacje

Przewodnicząca przedstawiła:

·         Pismo PUW NK-II.4131.2.90.2011.ACh Rozstrzygnięcie Nadzorcze stwierdzające

nieważność uchwały Nr XII/53/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 24 czerwca 2011r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia wykraczające poza zakres podstawy programowej w Miejskim Przedszkolu w Stawiskach(pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

 

·         List od Pana Mieczysława Bagińskiego (pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu).teczka dla najstarszego sołtysa – Włodkowski z Mieczk  i tornister szkolny  dla najmłodszego radnego Tomasza Chojnowskiego.

Radny Stefan Chmielewski wnioskował do Burmistrza o uzupełnienie poboczy od drogi krajowej - Zalesie – Wysokie – Kobylin

Radny Jan Kurzątkowski wnioskował o naprawę drogi w Jurcu Szlacheckim.(dwie duże wyrwy w drodze),

Radny Józef Rudzki wnioskował o naprawę drogi po pikniku, który odbył się nad zalewem,

Radny Lech Ramotowski – wnioskował o wytyczenie drogi Rogale – Cedry.

Burmistrz odpowiedział na wnioski radnych w sprawie dróg, aby czekali cierpliwie na lepszą pogodę.

Jeżeli chodzi o Rogale, sprawa toczy się w sądzie i czekamy na jej rozstrzygnięcie.

Radny Tadeusz Zalewski poinformował, że na ulicy 550 – lecia został postawiony znak ograniczenia prędkości,  a tiry jeżdżą ulicą Steczkowskiego.

Burmistrz odpowiedział, że zlecono już wykonanie projektu zmieniającego organizacje ruchu w Stawiskach i w Porytem.

Radny Tomasz Chojnowski zwrócił się z prośbą do Burmistrza o udzielenie odpowiedzi na pytania na następnej sesji:

1) Czy jest możliwość prawna, aby mieszkaniec gminy mógł nagrywać na własny użytek przebieg sesji?

2) Czy można zamieszczać  te nagrania w Internecie  i udostępniać w sieci?

Radny Mariusz Zabielski wnioskował :

-Oznakowanie sołectwa Sokoły – postawienie tablicy, gdyż po ostatniej burzy znak został wyrwany,

-W Sokołach oszczeniła się bezdomna suczka, ma 6 szczeniaczków, radny  wnioskował o usunięcie zwierząt.

-Za budynkiem szkoły mieści się niezamieszkała posesja prośba o zmobilizowanie właściciela do wycięcia zarośli,  ewentualnie o przeniesieniu znaku ograniczenia prędkości.

Radny Tomasz Chojnowski powiedział, że zainteresuje się sprawą i sprawdzi, gdyż słyszał, że gdzieś w gminie dopłacają mieszkańcom po 300zł za przygarnięcie psa.

 

Pkt.11

Zamknięcie obrad sesji.

Po zrealizowaniu przyjętego porządku obrad Przewodnicząca zamknęła obrady XIV Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.

 

Protokołowała
Przewodnicząca Rady Miejskiej
M.M
Barbara Rzadka
Data dodania:
Data upublicznienia: piątek, 2 wrz 2011 15:29
Opublikował(a): Jarosław Laskowski
Zaakceptował(a): Jarosław Laskowski
Artykuł był czytany: 2039 razy